نحوه تست کابل فیبر نوری

نحوه تست کابل فیبر نوری برای اطمینان از عملکرد صحیح این کابل‏ها

یکی از موضوعات بسیار مهم و ضروری در هر یک از شبکه‏های فیبر نوری، آزمایش کابل‏های فیبر نوری می‏باشد که باعث می‏شود شبکه فیبر نوری پایداری بیشتری داشته باشد. اگر تست کابل فیبر نوری را به درستی انجام دهید، طول عمر شبکه فیبر نوری شما افزایش می‏یابد و کم‏تر به نگهداری و تعمیر نیاز پیدا می‎کند. اما سوال اینجا است که نحوه تست کابل فیبر نوری به چه ترتیب است؟ در این مطلب می‎خوانیم.

نحوه تست کابل فیبر نوری

چرا باید کابل فیبر نوری را تست کرد؟

یادگیری نحوه تست کابل فیبر نوری و آزمایش صحیح آن‎ها به طور کلی از مزایای بسیار زیادی برخوردار است. دلایل بسیاری وجود دارد که اهمیت تست کابل‏های فیبر نوری را نشان می‎دهد. برای مثال با تست کابل فیبر نوری اطمینان حاصل می‌کنید که کابل‌ها به درستی نصب شده‌اند و عملکرد صحیحی دارند. این امر بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که هر نوع مشکل یا خطا در نصب و اتصال کابل‌های فیبر نوری می‌تواند به کاهش کیفیت و عملکرد شبکه فیبر نوری منجر شود.

از طرفی، تست کابل فیبر نوری به تضمین امنیت و پایداری شبکه فیبر نوری کمک می‌کند. با تست کابل، مشکلات مربوط به اتصالات، تغییرات در سیگنال و سایر مشکلات فنی قابل شناسایی و رفع می‌شوند که این باعث افزایش پایداری و امنیت شبکه خواهد شد.

با یادگیری نحوه تست کابل فیبر نوری و انجام آن، مشکلات فنی و عملکردی قبل از این که به مشکلات بزرگتری تبدیل شوند، به طور کلی برطرف می‌شوند. در ضمن شرکت‏های مختلفی می‎توانند در زمینه تست کابل و فروش آن به شما کمک کنند که برای مثال می‎توان به شرکت برنا اشاره کرد.

نحوه تست کابل فیبر نوری

نگاهی به نحوه تست کابل فیبر نوری

برای یادگیری نحوه تست کابل فیبر نوری پیش از همه چیز باید با روش‏های آن آشنا شوید، روش‏های مختلفی برای انجام این فرآیند وجود دارد که برای مثال می‎توان به روش‏‎های تست کابل نوری، بافر، پاورمتر، تغذیه نوری و… اشاره کرد. در ادامه این روش‎ها را معرفی خواهیم کرد.

1. تست تغذیه نوری

تست تغذیه نوری یا همان Light Source یکی از روش‌های معمول برای تست کابل فیبر نوری به شمار می‎آید. این روش برای اطمینان از اتصال درست و عملکرد صحیح کابل فیبر نوری مورد استفاده قرار می‏گیرد. دستگاه تست تغذیه نوری، یک منبع نور مانند لیزر را در انتهای کابل فیبر نوری تولید می‌کند. سپس سیگنال نوری از طریق کابل ارسال شده و در انتهای دیگر کابل توسط دستگاه‌های تست مختلف اندازه‏گیری می‏شود.

با استفاده از دستگاه تست تغذیه نوری، می‌توانید از عملکرد صحیح کابل فیبر نوری اطمینان حاصل کنید. از سوی دیگر این روش برای تشخیص خطاها و مشکلات فیزیکی مانند شکستگی یا انحنای کابل نیز استفاده می‌شود. به عنوان مثال، با استفاده از تست تغذیه نوری و دیدن نور خروجی از سر کابل، می‌توانید مشکلات فیزیکی را شناسایی کرده و برای برطرف کردن آن‎ها اقدام کنید.

2. تست پاورمتر

یکی دیگر از نکات مهم برای یادگیری نحوه تست کابل فیبر نوری، خرید تجهیزات فیبر نوری مانند دستگاه پاورمتر و کار با آن‌ است. ست پاومتر یکی از مهم‌ترین ابزارهای استفاده شده در فیبر نوری است. این تست برای اندازه‌گیری دقیق ضریب انعکاس و از دست دادن نور در کابل‌های فیبر نوری به کار گرفته می‏شود.

ضریب انعکاس و از دست دادن نور می‌تواند ناشی از عیوب ساختاری، اتصالات نامناسب، خمیدگی‌ها و … باشد. برای کار با این دستگاه پیش از همه چیز باید آن را آماده کنید قبل از شروع تست، کابل فیبر نوری باید به دستگاه پاومتر متصل شده و همچنین تنظیمات مناسب برای تست انجام ‌شود.

سایر مراحل تست پاومتر عبارتند از:

  • تست انعکاس
  • تست از دست دادن نور
  • ثبت و گزارش

3. تست بافر

تست بافر کابل فیبر نوری یک فرآیند مهم برای اطمینان از عملکرد صحیح کابل فیبر نوری است. نحوه تست کابل فیبر نوری با استفاده از این روش مانند خرید تجهیزات شبکه باید با دقت خاصی انجام شود. بافر کابل فیبر نوری یک لایه حفاظتی به شمار می‏آید که از جنس مواد متنوعی مانند پلاستیک یا ژل است. بافر به منظور محافظت از رشته‌های فیبر نوری درون کابل و همچنین جلوگیری از خطرات فیزیکی و محیطی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای تست بافر کابل فیبر نوری، شما می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید:

  • بررسی دیداری: منظور از بررسی دیداری این است که کابل فیبر نوری برای مشخص شدن هرگونه خراش، خمش، شکستگی یا آسیب دیدگی مورد بررسی قرار می‏گیرد
  • تست تغذیه نوری: با استفاده از دستگاه تست تغذیه نوری، می‌توانید بافر را تست کرده و مشکلات فنی مانند شکستگی یا خطاهای نوری را از بین ببرید
  • تست بافر الکتریکی: در این روش، از دستگاه‌های تست الکتریکی برای بررسی هر گونه خطا یا ضرر الکتریکی در بافر استفاده می‌شود

خرید کابل و سایر تجهیزات فیبر نوری با کیفیت عالی از مجموعه برنا

همانطور که در این مطلب اشاره شد، تست کابل فیبر نوری اهمیت بسیار بالایی دارد و باید به آن دقت داشت. از این رو شما باید درباره نحوه تست کابل فیبر نوری نیز اطلاعات مورد نیاز را کسب کنید. از طرفی خرید این کابل‎ها باید از مجموعه‏هایی انجام شود که اعتبار بالایی داشته باشند.

شرکت برنا با در اختیار داشتن باکیفیت‎ترین کابل‎های فیبر نوری، در بین برترین شرکت‏های داخلی این حوزه قرار دارد. ما در این مجموعه به فکر جلب اعتماد شما هستیم و کابل‏های فیبر نوری باکیفیتی را با قیمت مناسب، ارسال فوری و همچنین قیمت منصفانه عرضه می‎کنیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


5 − 2 =