بررسی اهمیت IOT در دنیای فن آوری امروز

IOT چیست؟ نظریه اینترنت اشیا، برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ توسط کوین اشتون بیان شده اما بتازگی به طور جدی در دنیای IT بر روی این مبحث کار می شود.

Internet of Things به اختصار IOT و یا همان اینترنت اشیا چیز جدید و نا آشنایی نیست زیرا نظریه اینترنت اشیا، برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ توسط کوین اشتون بیان شده اما بتازگی به طور جدی در دنیای IT بر روی این مبحث کار می شود. و اولین نمونه استفاده از این تکنولوژی؛ تولید و رونمایی از توستر متصل به اینترنت توسط یک کمپانی طی یک کنفرانس در سال ۱۹۸۹ بود.

در یک مفهوم کلی باید گفت، مفهوم اینترنت اشیا اتصال دستگاه های مختلف به یکدیگر از طریق اینترنت است. به کمک اینترنت اشیا برنامه ها و دستگاه های مختلف می توانند از طریق اتصال اینترنت با یکدیگر و حتی انسان تعامل و صحبت کنند. برای نمونه می توان به یخچال های هوشمند که به اینترنت متصل هستند و شما را از موجودی و تاریخ انقضا مواد خوراکی داخل یخچال با خبر می سازند اشاره نمود. در واقع، اینترنت اشیا شما را قادر می سازد تا اشیا مورد استفاده خود را از راه دور و به کمک زیرساخت های اینترنتی مدیریت و کنترل کنید.

بررسی اهمیت IOT در دنیای فن آوری امروز

آینده پیش روی فناوری اینترنت اشیاء IOT چیست؟

انجمن شرکتهای برتر فناوری و ارتباطات اعلام کردند تنها در یک دهه از این زمان، هر وسیله نقلیه روی زمین به اینترنت  و اینترنت اشیاء (IoTs) وصل خواهد شد و گرچه این چشمگیر است، این تنها سایه ای از اتفاقات است که فناوری به سوی آن می رودمقیاس تغییر و تحولات موجود در هر جنبه از زندگی ما بسیار زیاد است. مطالعه آمار و ارقام در دنیا ناخواسته در مورد تأثیر احتمالی اینترنت اشیا را ارائه می دهد، و ما تازه شروع به کار می کنیم.

با روی کار آمدن اینترنت اشیا (IOT)، سازمان‌ها به منظور دستیابی به ارزش‌های جدید و سود بیشتر می‌بایست اهداف سازمان را مورد بازنگری قرار دهند. ارائه خدمات از سوی شرکت‌ها و تشویق مشتری به پرداخت هزینه، همواره از بخش‌های مورد توجه یک مدل کسب و کار بوده و همچنین به عنوان منبعی برای خلق ارزش نیز تلقی می‌شود. در شرکت‌هایی که همچنان در حال توسعه محصولات سنتی خود هستند، می‌توان ارزش را شناسایی نیاز پایدار مشتری و ارائه راهکارهای پیشرفته مهندسی به آن ها تعریف نمود. به کمک IOT می‌توان عملکرد مطلوب یا غیر مطلوب محصول و همچنین رفتار مشتریان در رابطه با خدمت ارائه شده را مورد بررسی قرار داده و از طریق تجزیه و تحلیل های جدید، ارائه خدمات با اثربخشی بهتری صورت پذیرد و محصولات نوآورانه‌تری به بازار عرضه شود.

با رشد ابزار و تکنولوژی های انتقال اطلاعات در لحظه از طریق شبکه‌های بی‌سیم، امکان ایجاد دانش جدید در مشتریان و فروشندگان مهیا شده است. سازمان‌ها یا شرکت‌هایی که از فناوری IOT بهره می‌گیرند امکان گردآوری اطلاعات مربوط به عملکرد محصولات و خدمات خود را داشته و با بررسی و تجزیه و تحلیل این اطلاعات نسبت به ارتقاء عملکرد خود اقدام می‌نمایند. در واقع این شرکت‌ها با جمع‌آوری داده‌های گردآوری‌شده حاصل از سیستم‌های IOT به نتایج سودآورتری دست خواهند یافت. این داده‌های گردآوری‌شده می‌توانند شرکت‌ها را در زمینه تغییر طراحی، ارتقاء کیفیت و یا نگهداری محصولات خود یاری رسانند.

اینترنت اشیا بخشی جدانشدنی از اینترنت آینده ازجمله تحولات شبکه و اینترنت موجود و در حال تحول است و میتواند به طور مفهومی بهعنوان یک زیرساخت شبکه جهانی پویا تعریف گردد و با قابلیتهاي خود پیکربندي مبتنی بر پروتکلهاي ارتباطی استاندارد و سازگار که در آن “همه چیز”فیزیکی و مجازي داراي هویت، ویژگیهاي فیزیکی و خصوصیات مجازي، از رابطه اي هوشمند استفاده میکندو به طور یکپارچه به شبکه ي اطلاعات، ادغام شده است. تقریباً همه ي کسب وکارها از دستاوردهاي بالقوه که اینترنت اشیا فراهم کرده است آگاه هستند، اما مطمئن نیستند که چگونه باید به آن برسند.

در سال 2020 انتظار میرود که بیش از 50 میلیون دستگاه به همدیگر و به فناوري ابر متصل خواهند شد که به طور رایج اینترنت اشیا نامیده میشود. قبل از اینکه این امر به یک واقعیت تبدیل گردد، ارائه دهندگان راه حل باید پیچیدگی راه حلهاي IOTبراي اطمینان از امنیت، مقیاس پذیري، قابلیت سازگاري را شناسایی و مقابله کنند.

در IOT انتظار میرود که “اشیا / چیزهاي هوشمند”به شرکت کنندگان فعال در کسب وکار تبدیل شوند، اطلاعات و فرایندهاي اجتماعی که در آن آنها قادرند میان خودشان و با محیط تعامل کنند، به وسیله تبادل دادهها و اطلاعات “قابل درك”در مورد محیط ارتباط برقرار میکنند، درحالیکه واکنش به طور خودکار به رویدادهاي “جهان فیزیکی/ واقعی”و تأثیر آن توسط اجراي فرایندها که فعالیتها را راه اندازي میکنند و خدمات را با یا بدون دخالت مستقیم انسان ایجاد میکنند.

با استفاده از رابطه هاي استاندارد که پیوند لازم را از طریق اینترنت ارائه میدهند به منظور مواردي همچون: پرسوجو و تغییر وضعیت آنها و بازیابی هرگونه اطلاعات مرتبط با آنها، توجه به مسائل مربوط به امنیت حساب کاربري و حفظ حریم خصوصی، خدمات قادر خواهند بود با این “اشیا / چیزهاي هوشمند “تعامل کنند تعریف IERC با هدف اختراع و ابداع نمونه IOT و مفهوم توسط یکپارچگی اظهارات مختلف و بسیارياز اسناد ارائه شده بهعنوان یک “اشیا” ،”اینترنت” ،”معنایی” ،”شناسایی اشیا”متمایل به تعاریف اینترنت اشیا توسط افراد و سازمانها در سراسر جهان ترویج شده است به این ترتیب، اشیاء فیزیکی پس از آن قابل برنامه ریزي، قابل آدرس دهی، قابل ارتباط و معقول هستند. ماهیت ترکیب تکنولوژي دیجیتال با اشیاء فیزیکی اغلب در همکاري بین شرکاي صنعتی بسیار متفاوت نتیجه میدهد هدف این مقاله، ارزیابی مدلهاي کسبوکار میباشد که بدینمنظور یک چارچوب مدل کسبوکار ارائه میگردد و مهمتر از آن، ایده گرفتن از این مدل با بررسی نمونهي عملی استفاده از این مدل در کسبوکار میباشد.

هر یک از این چهار ورودي علاوه بر ارزش از طریق تولید/ ساخت، بسته بندي و سپس از طریق توزیع و بازاریابی به عنوان یک محصول به پایان رسیده اند. داده هاي خام از طریق انواع مختلف حسگرها یا سیستم کسب و کار و پایگاه داده هاي شرکتی جمع آوري میشوند. این داده ها دستخوش پردازش و بسته بندي از طریق یک شبکه ي بیسیم ثابت قبل از تبدیل شدن به اطلاعات مفید انتقال مییابند. به دلیل تنوع، سرعت و حجم این داده هاي بزرگ، توانمندسازهاي زیر ساختی و انتگرال سیستم هاي مقیاس بزرگ مورد نیاز هستند. با این حال، بازیکنان مختلف در طول زنجیره ارزش باید بر مسائل قابلیت همکاري همانطور که قبلاً ذکر شده غلبه کنند. در واقع، بسیاري از بازیکنان موفق مجبور شده اند بصورت عمودي یک راه حل کامل سخت افزاري، نرم افزاري و خدمات طراحی شده براي یک بازار هم جهت را، به دلیل عدم استاندارد سازي دستگاه هاي متصل شده و اشتراك بسیار کم بین برنامه ها در بازارهاي مختلف هم جهت ادغام کنند.

اصولاً سازمان ها به شیوه هاي مختلفی میتوانند از اینترنت اشیا در کسب و کار خود استفاده نمایند، روشن است شرکتی که فاقد یک طرح روشن و سازمان یافته براي تولید سود و درامد است احتمالاً ناموفق خواهد بود. مدل کسب و کار به عنوان طرح اجرا شده توسط یک شرکت براي تولید درامد و ایجاد سود در کسب وکار خود تعریف میگردد. هدف از این مقاله الهام بخشیدن به نوآوري ها در کسب وکار و جوامع بزرگ براي توسعه ي مدلهاي کسب و کار با استفاده از اینترنت اشیا است. چارچوب کلی مدل هاي کسب وکار در اینترنت اشیا مورد بررسی و تجزیه  و تحلیل قرار گرفت و بر اساس مستندات موجود، چارچوب پیشنهادي ارائه شد.

 

 

سخن آخر

اینترنت در حال حاضر میلیون‌ها نفر را گرد هم آورده و امکان ایجاد روابطی را به وجود آورده است که پیش از این، هیچ‌گاه امکان‌پذیر نبوده است. اما این تنها شروع ماجراست. اینترنت اشیاء (IoT) در حال ظهور است، و زندگی ما بر همین اساس تغییر خواهد کرد.

اینترنت اشیاء عملا همه چیز را در اینترنت به یکدیگر متصل می‌کند و همه چیز از اسباب و اثاثیه گرفته تا غذا و وسایل حمام را به عنوان ابزاری هوشمند مجهز می‌کند که قابل اندازه‌گیری هستند و امکان سنجش داده‌های به دست آمده از آن‌ها نیز وجود دارد. به عبارت دیگر، همه چیز هوشمند می‌شود.

کاربرد loT بسیار زیاد است: تمام دنیا مانند سیستم مغزی انسان، با یکدیگر متحد می‌شوند، ممکن است، این یک مفهوم آینده‌گرایانه و دور از ذهن تلقی شود. اما loT در آینده‌ی نزدیک به وقوع می‌پیوندد و کارآفرینان را به دلایل زیر هیجان‌زده خواهد کرد.

 همه چیز قابل اندازه‌گیری خواهد شد.

 اندازه‌گیری‌ها در همان زمان وقوع قابل استفاده خواهند بود.

 داده‌های قابل اجرا به اشتراک گذاشته می‌شوند.

صنایع مختلف به یکدیگر پیوند می‌خورند.

برای کارآفرینان، IoT به معنای دستیابی به فرصت‌های جدید برای ایجاد همکاری، مشارکت‌های ارزشمند و بینش‌های بیرونی خواهد بود که به بهبود تجارت کارآفرینان کمک خواهد کرد.

  • ویدیو معرفی مجموعه برنا

شرکت انتقال امواج نوری برنا

_

شرکت انتقال امواج نوری برنا بزرگترین شرکت فروش و تولید تجهیزات مخابراتی، طراحی و اجرای پروژه های مخابراتی فیبر نوری و FTTH، نگهداری و تست شبکه و انواع بستر های مخابراتی و حفاظتی در کشور پذیرای شما در پروژه های کوچک و بزرگ است.

گالری تصاویر ما

_

در این قسمت میتوانید تصاویر مربوط به ساختمان انتقال امواج نوری برنا و پروژهای انجام شده توسط مجموعه شرکت را مشاهده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


4 + = 6