چرا فیبر نوری مخابراتی؟ مهم ترین کاربرد فیبرنوری چیست؟

مقدمه

گسترش ارتباطات راه دور و راحتی انتقال اطلاعات از طریق سیستم های انتقال و فیبر نوری مخابراتی یکی از پر اهمیت ترین موارد مورد بحث در جهان امروز است. سرعت دقت و تسهیل از مهم ترین ویژگی های مخابرات فیبر نوری است. یکی از پر اهمیت ترین موارد استفاده از مخابرات فیبر نوری آسانی انتقال در فرستادن سیگنال های حامل اطلاعات دیجیتالی است که قابلیت تقسیم بندی در حوزه زمانی را دارا است. این به این معنی است که مخابرات دیجیتال تامین کننده پتانسیل کافی برای استفاده از امکانات مخابره اطلاعات در پکیج های کوچک انتقال در حوزه زمانی است برای مثال عملکرد مخابرات فیبر نوری با توانایی ۲۰ مگاهرتز با داشتن پهنای باند ۲۰ کیلو هرتز دارای گنجایش اطلاعاتی 0.1% است.

در سال ۱۸۸۰ میلادی الکساندر گراهام بل چهار سال بعد از اختراع تلفن موفق به اخذ امتیاز نامه خود در زمینه مخابرات امواج نوری برای دستگاه خود با عنوان فتو تلفن گردید. در ۱۵ سال اخیر با پیشرفت لیزر به عنوان یک منبع نور بسیار قدرتمند و خطوط انتقال فیبرهای نوری فاکتورهای جدیدی از تکنولوژی و تجارت بهتر را برای انسان به ارمغان آورده است. مخابرات فیبر نوری ابتدا به عنوان یک مخابرات از راه دور قراردادی تلقی می شد که در آن امواج نوری به عنوان حامل یک یا چند واسطه انتقال استفاده می‌شد. با وجود آنکه امواج نوری حامل سیگنالهای آنالوگ بودند اما سیگنالهای نوری همچنان به عنوان سیستم مخابرات دیجیتال بدون تغییر باقی مانده است از دلایل این امر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تکنیک های مخابرات در سیستم های جدید مورد استفاده قرار می گرفت.
  2. سیستم‌های جدید با بالاترین تکنولوژی برای داشتن بیشترین گنجایش کارآمدی سرعت و دقت طراحی شده بود.
  3. انتقال به کمک خطوط نوری امکان استفاده از تکنیک های دیجیتال را فراهم می ساخت. این مطلب نیاز انسان را به دسترسی به مخابره اطلاعات را به صورت بیت به بیت پاسخگو بود
  4. توانایی پردازش اطلاعات در حجم وسیع: از آنجایی که مخابرات فیبر نوری دارای کارایی بالاتری نسبت به سیم های مسی سنتی هستند و بشر امروزی تمایل چندانی برای پیروی از سنت دیرینه خود ندارند و توانایی پردازش حجم وسیعی از اطلاعات در مخابره فیبر نوری او را مجذوب و شیفته خود ساخته است.
  5. آزادی از نویز های الکتریکی: بافت یک فیبر نوری از جنس پلاستیک شیشه به دلیل رسانندگی انتخاب می شود در نتیجه یک حامل موج نوری می‌تواند از پتانسیل موثر میدان های الکتریکی در امان باشد. از قابلیت های مهم این نوع مخابرات می توان به امکان عبور کابل حامل موج نوری از میان یک میدان الکترو مغناطیسی قوی اشاره کرد که سیگنال های نامبرده بدون آلودگی از پارازیت های الکتریکی و یا سیگنال های مداخله گر به حداکثر کارایی خود خواهند رسید.

چرا فیبر نوری مخابراتی؟ مهم ترین کاربرد فیبرنوری

کاربرد های فیبر نوری چیست؟

مهمترین کاربردهای استفاده از فیبر نوری را در ذیل توضیح میدهیم:

کاربرد فیبر نوری در مخابرات: یکی از مرسوم ترین کاربردهای فیبر نوری انتقال اطلاعات توسط نور لیزر است.

کاربرد فیبر نوری در حسگرها: استفاده از حسگرهای فیبر نوری برای اندازه گیری کمیت های فیزیکی مانند جریان الکتریکی، میدان مغناطیسی، فشار، حرارت، جابجایی، آلودگی آبهای دریا، سطح مایعات، شرایط پرتو گاما و ایکس در سال‌های اخیر شروع شده است. در این نوع حسگرها از فیبر نوری به عنوان عنصر اصلی حسگر بهره‌گیری می شود به این ترتیب که ویژگی‌های فیبرتحت میدان کمیت مورد اندازه‌گیری تغییر یافته و با اندازه شدت کمیت تأثیرپذیر می‌شود.

 کاربردهای نظامی فیبر نوری: فیبر نوری کاربرد های بیشماری در صنایع دفاع دارد که از آن جمله می‌توان به برقراری ارتباط و کنترل با آنتن رادار، کنترل هدایت موشکها، ارتباط زیردریایی‌ها (هیدروفون) را نام برد.

کاربردهای پزشکی فیبر نوری: فیبر نوری در تشخیص بیماری ها و آزمایش های گوناگون در پزشکی کاربرد فراوان دارد که از آن جمله می‌توان دزیمتری غدد سرطانی، شناسایی نارسایی های داخلی بدن، جراحی لیزری، استفاده در دندانپزشکی و اندازه گیری مایعات و خون نام برد. همچنین تارهای نوری در دستگاه‌های به نام درون بین و آندوسکوپ استفاده می‌شود تا به درون نای، مری، مثانه فرستاده شود و درون بدن انسان به طور مستقیم قابل مشاهده باشد.

 کاربرد فیبر نوری در روشنایی: از جمله کاربردهای فیبر نوری که در اواخر قرن بیستم به عنوان یک فناوری روشنایی متداول شده و درچند سال قرن اخیر توسعه و رشد فراوانی پیدا کرده است کاربرد آن در سیستم های روشنایی است در این فناوری نور از منبع نوری که می‌تواند نور مصنوعی (نور لامپهای الکتریکی) و یا نور طبیعی (نور خورشید) باشد وارد فیبرنوری شده و از این طریق به محل مصرف منتقل می‌شود. به این ترتیب نور به هر نقطه‌ای که در جهت تابش مستقیم  آن نیست منتقل میشود. امتیاز این نورکه موجب رشد سریع به کارگیری و به توجه زیاد به این فن آوری شده است این است که فاقد الکتریسیته گرما و تشعشعات خطرناک ماورای بنفش بوده (نور خالص و بی خطر) و دیگر اینکه با این فن آوری می‌شود نور روز (بدون گرما و اشعه ماورای بنفش) را هم به داخل ساختمان ها و نقاط غیر قابل در دسترسی به نور خورشید منتقل کرد.

نتیجه

همانطور که ملاحظه کردید فیبر نوری مصارف استفاده گوناگونی را دارد. مهمترین استفاده از فیبری نوری برای استفاده در مخابرات است. که از طریق آن امکان اتصال به شبکه اینترنت فیبر نوری را خواهید داشت. سرعت این انتقال بسیار بالا و بدون نویز بوده و مشکلات دیگر خطوط اینترنت را نخواهد داشت.

شرکت انتقال امواج نوری برنا با خدمات متنوع در زمینه فیبر نوری مخابراتی، بزرگترین ارائه دهنده خدمات فیبر نوری کرج و تهران محسوب میشود که در زمینه طراحی پروژه فیبر نوری، پسیو و اجرا و کابل کشی فیبر نوری، تعمیر و نگهداری فیبر نوری در کرج فعالیت گسترده ای دارد. ما با انجام پروژه های مختلف فیبر نوری تخصص ویژه ای در امر خدمات و انجام فیبر نوری در کرج داشته و به این سابقه درخشان میبالیم.

شرکت مخابراتی برنا در کنار انجام خدمات مخابراتی و فیبرنوری مشغول به تولید محصولات فیبر نوری و فروش محصولات فیبر نوری در این حوزه نیز میباشد.

برای اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

  • ویدیو معرفی مجموعه برنا

شرکت انتقال امواج نوری برنا

_

شرکت انتقال امواج نوری برنا بزرگترین شرکت فروش و تولید تجهیزات مخابراتی، طراحی و اجرای پروژه های مخابراتی فیبر نوری و FTTH، نگهداری و تست شبکه و انواع بستر های مخابراتی و حفاظتی در کشور پذیرای شما در پروژه های کوچک و بزرگ است.

گالری تصاویر ما

_

در این قسمت میتوانید تصاویر مربوط به ساختمان انتقال امواج نوری برنا و پروژهای انجام شده توسط مجموعه شرکت را مشاهده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


9 − = 6