انواع تجهیزات فیبر نوری

فیبر نوری از تجهیزات مختلف و سرعت بالا برای انتقال داده برخوردار است

فیبر نوری را می‌توان یکی از بزرگ‎‌ترین تحولات فناوری نامید که به منظور برطرف کردن مشکل استفاده از روش‎های قدیمی برای انتقال اطلاعات مورد استفاده قرار می‎گیرد. استفاده از شبکه فیبر نوری مزایای بسیار زیادی دارد که برای مثال می‎توان به سرعت بالای انتقال داده در آن اشاره کرد. به شکلی که اگر مخابرات از این فناوری جذاب پشتیبانی کند، سرعت انتقال داده در این شبکه 30 تا 110 برابر شبکه‌های سنتی می‎شود. فیبر نوری دارای تجهیزات مختلفی است که هر یک از این تجهیزات کاربرد و مزایای خاص خود را دارند. در این مطلب با این تجهیزات آشنا می‌شوید.

شبکه فیبر نوری چیست؟

شبکه فیبر نوری یک شیوه انتقال اطلاعات است که استفاده از آن هر روز افزایش می‎یابد. زمانی که در حال مکالمه با تلفن ثابت هستیم، صدای ما از طریق یک کابل سیمی به سوکتی در دیوار انتقال پیدا می‎کند و کابل دیگر نیز صدای ما را به شبکه تلفن محلی انتقال می‌دهد.

همانطور که می‌دانید تلفن‎های همراه هر یک به شکل خاصی کار می‎کنند؛ به این شکل که این تلفن‎ها به کمک امواج رادیویی کار دریافت و ارسال اطلاعات را به انجام می‎رسانند. این تکنولوژی همان وایرلس است، به این علت که هیچ کابلی در آن وجود ندارد.

برخلاف این دو سیستم انتقال اطلاعات در شبکه فیبر نوری از کابل‌های فیبر نوری و تجهیزاتی مانند مودم فیبر نوری برای دریافت و انتقال اطلاعات استفاده می‌شود. جالب است بدانید که فیبرهای نوری می‎توانند اطلاعات را با استفاده از تابش نور در یک لوله پلاستیکی و یا شیشه‎ای ‎انتقال دهند.

انواع تجهیزات فیبر نوری

انواع تجهیزات فیبر نوری شامل چه مواردی می‌شوند؟

از زمانی که استفاده از زیرساخت فیبر نوری و همچنین شبکه FTTx فراگیر شد، تولیدکنندگان انواع تجهیزات فیبر نوری و اکسسوری، همواره در حال ساختن مدرن‏ترین تجهیزات هستند. همچنین ظرفیت بسیار زیاد فناوری فیبرهای نوری در زمینه سرعت و پهنای باند، موجب شده است که از این فناوری در شبکه‎های مسافت طولانی نیز استفاده شود. با توجه به این موضوع، کاربران از سرعت اینترنت گیگابایت بهره می‎برند. کابل‎های فیبر نوری به شکلی طراحی شده‎اند که اجازه نفوذ تداخل الکترومغناطیسی  (EMI)را نمی‎دهند.

برخی از انواع تجهیزات فیبر نوری عبارت‎اند از:

  • باکس فیبر نوری
  • مودم فیبر نوری
  • کابل فیبر نوری
  • پچ پنل
  • کریمپ حرارتی
  • اسپلیتر فیبر نوری
  • ماژول فیبر نوری
  • کیبل منیجمنت
  • فست کانکتور
  • مبدل فیبر نوری
  • مفصل فیبر نوری
  • کاست فیبر نوری
  • پچ کورد

مودم روتر فیبر نوری ONT هواوی EchoLife HS8145V5

1. مودم‎های فیبر نوری

یکی از مهم‎ترین تجهیزات فیبرهای نوری مودم‎های آن است. این مودم‎ها به طور معمول به علت استفاده از شبکه کابل به منظور منتقل کردن سیگنال با مودم‎های معمولی فرق دارند. از مودم فیبر نوری به عنوان یک رابط برای اتصال بین شبکه اینترنتی و دستگاه‎‌های الکترونیکی استفاده می‎شود. مهم‎ترین کاربرد آن‎ها به این صورت است که سیگنال‏های اینترنت به وسیله کابل‎های نوری به این مودم انتقال پیدا می‎کنند. مودم فیبر نوری همچنین سیگنال اینترنت را تبدیل به داده الکترونیکی می‎کند و از سوی دیگر کار انتقال داده‎ها را از طریق منابع اینترنتی به دستگاه‎های الکترونیکی انجام می‎دهد.

پچ پنل فیبر نوری ریلی SC 24Port Unloaded

2. پچ پنل فیبر نوری

کاربرد پچ پنل این است که در نقش یک پنل رابط، کابل‎ها و تجهیزات فیبر نوری را به هم متصل می‎کند. به طور معمولا این پچ پنل‎‌ها، قابلیت نصب روی قفسه (Rack Mountable) را دارند. در برخی از مواقع نیز ‎ این تجهیزات را می‎توان بر روی دیوار (Wall Mountable) نصب کرد. یکی از بزرگ‎ترین مزایای پچ پنل فیبر نوری این است که اتصالات و همچنین مدیریت کلیه پورت‏های ورودی و جک‎ها به پچ پنل اصلی با استفاده از این قسمت از فیبر نوری با سرعت بالا و بهترین سازمان‎دهی به انجام می‎‏رسد.

کریمپ حرارتی فیبر نوری Heat Crimp

3. کریمپ حرارتی فیبر نوری

کریمپ حرارتی یکی از دیگر از مهم‎ترین انواع تجهیزات فیبر نوری است که کاربردهای مختلفی دارد. این وسیله به منظور بالا بردن استحکام مکانیکی و بالا بردن کیفیت انتقال فیبر نوری در جوش فیبر نوری و یا محل اتصال مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله بعد از فرآیند حرارت‎دهی، در اطراف محل فیوژن قرار می‎گیرد و به غیر از پیشگیری از شکسته شدن فیبرهای نوری در نقطه اتصال، کار محافظت از این فیبرها در برابر نفوذ رطوبت، خاک و گرد و غبار را بر عهده دارد. کریمپ‎های حرارتی از یک میله تقویت‎کننده و همچنین دو تیوب خارجی و داخلی از جنس سرامیک و فولاد برخوردار هستند.

قیمت انواع کابل فیبر نوری

4. کابل‎های فیبر نوری

برای منتقل کردن نور میان دو بخش انتهایی فیبر و همچنین استفاده بیشتر در ارتباطات فیبر نوری، بهترین گزینه استفاده از کابل‎های فیبر نوری است. این کابل‌ها مزایای بسیار بیشتر در مقایسه با کابل‎های الکترونیکی دارند. برای مثال از کابل‎های فیبر نوری می‎توان برای انتقال داده در فواصل طولانی و با پهنای باند بیشتر استفاده کرد. کاربرد اصلی کابل فیبر نوری، انتقال اطلاعات به وسیله فیبر نوری و با ذرات کوچک فوتون و یا نور است.

اسپلیتر فیبر نوری Mini Type SC-APC 1×8

5. اسپلیتر فیبر نوری

یکی از اصلی‎ترین و کاربردی‎ترین انواع تجهیزات فیبر نوری، اسپلیتر نام دارد. وظیفه اصلی اسپلیتر این است که سیگنال‎های نوری را میان مشترکین به اشتراک بگذارد. این وسیله از یک یا دو ورودی برخوردار است و خروجی‎های بسیار زیادی دارد. اسپلیترها بیشتر برای به‌کارگیری در زیرساخت شبکه فیبرهای نوری تولید شده‎اند. اسپلیتر فیبر نوری دارای انواع مختلفی است که برای مثال می‎توان به رکمونت، کاستی، میکرو و پنلی اشاره کرد.

جالب است بدانید که برای استفاده از این تجهیزات نیازی به فضای بزرگ نیست، به این دلیل که اسپلیترها بسیار کوچک هستند. در ضمن شما می‎توانید به سادگی اسپلیترها را در ترمینال‎ فیبرهای نوری و باکس‎‎های مخصوص قرار دهید. سایر کاربردهای این نوع تجهیزات فیبر نوری شامل مواردی مثل کاربرد در شبکه فیبر نوری، زیرساخت شبکه FTTx، CATV و … می‎شوند.

برای تهیه بی دردسر تجهیزات فیبرنوری با کیفیت میتوانید به خدمات و فروش تجهیزات شبکه و فیبر نوری شرکت برنا مراجعه کنید.

انواع تجهیزات فیبر نوری

تهیه تجهیزات فیبر نوری از سایت شرکت انتقال امواج نوری برنا

شبکه فیبر نوری تجهیزات مختلفی دارد که هر یک از این تجهیزات نقش بسیار مهمی در عملکرد سیستم دارند. مجموعه انتقال امواج نوری برنا ارائه‎کننده خدمات نوین با بالاترین کیفیت است و تجهیزات فیبر نوری را با قیمت مناسب و تضمین کیفیت به فروش می‎رساند. برای خرید انواع تجهیزات شبکه فیبر نوری می‌توانید محصولات مورد نیاز را از طریق منوهای سایت انتخاب و خریداری کنید.

سوالات متداول

ویژگی‎های مبدل فیبر نوری چیست؟

از ویژگی‎های مبدل فیبر نوری می‎توان به از بین بردن نویزها، جمع کردن سیگنال‎ها و استحکام در برابر رعد و برق اشاره کرد.

کاربردهای مودم فیبر نوری چیست؟

مودم فیبر نوری در زمینه‌های تجاری، ارتباطات، پزشکی، نظامی و همچنین صدا و سیما کاربرد دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− 4 = 4