اولین گام برای کشیدن فیبر نوری

طراحی و اجرا؛ اولین گام برای کشیدن فیبر نوری

شبکه فیبر نوری در صنایع مختلفی همچون دریایی، پزشکی، هوافضا و سیستم‌های دفاعی کاربرد دارد. از این فناوری برای انتقال اطلاعات با استفاده از سیگنال‌های نور استفاده می‌شود و در مقایسه با کابل‌های مسی از سرعت بالاتری برخودار هستند و جنس آن‌ها شیشه‌ای و شکننده هستند. کشیدن فیبر نوری از دو مرحله طراحی و اجرا تشکیل شده است که هر یک باید به دقت انجام شوند. بدین ترتیب پیش از بهره‌مندی از شبکه پرسرعت فیبر نوری، لازم است مراحل اولیه و آماده‌سازی انجام شوند. در این مطلب قصد داریم به بررسی اولین گام برای کشیدن فیبر نوری بپردازیم.

شبکه فیبرنوری

فیبر نوری چیست؟

از فیبر نوری برای انتقال اطلاعات با استفاده از سیگنال‌های نور به کاربرده می‌شود و در مقایسه با کابل‌های مسی از سرعت بالاتری برخوردار هستند و جنس آنها شیشه‌ای و شکننده است. کسی که کار کابل‌کشی و اجرای فیبر نوری را انجام می‌دهد، باید نکات مهمی را مدنظر داشته باشد. برای مثال لازم است بدانیم که این کابل‌ها نباید زیاد خم شوند؛ زیرا همانطور که اشاره شد، کابل‌های فیبر نوری شکننده هستند و در صورت آسیب دیدن غیرقابل استفاده خواهند بود.

طراحی؛ اولین گام برای کشیدن فیبر نوری

طراحی و اجرا، اولین گام برای کشیدن فیبر نوری را تشکیل می‌دهند. برای اجرای شبکه فیبر نوری بر اساس استانداردهای مربوطه، لازم است مراحل خاصی به شکل گام به گام طی شوند تا کار با کیفیت و دقت کافی انجام گیرد. مراحل طراحی و اجرای شبکه فیبر نوری عبارتند از:

  • انتخاب بستر ارتباطی شبکه دیتا: اولین گام در طراحی برای کشیدن فیبر نوری، انتخاب بستر ارتباطی شبکه دیتا است. ابتدا از بین انواع روش‌های ارتباطی ارتباط کابلی مانند کابل شبکه و فیبر نوری و یا ارتباط بی‌سیم، بهترین روش برقراری ارتباط شبکه انتخاب می‌شود
  • مسافت بین نقاط ارتباطی: فاصله میان نقاط ارتباطی روی کابل شبکه حداکثر ۹۰ متر تعیین می‌شود. اگر مسیر مد نظر بیشتر از این مقدار باشد، برای برقراری ارتباط باید از فیبر نوری یا شبکه بی‌سیم استفاده شود
  • سرعت مورد نیاز برای انتقال دیتا: نوع تجهیزات قابل‌استفاده در بستر شبکه فیبر نوری بر سرعت انتقال اطلاعات تاثیر زیادی دارد
  • انتخاب نوع کابل فیبر نوری: برای طراحی شبکه فیبر نوری از دو نوع کابل لوز تیوب loose-tube و تایت‌بافر tight-buffer استفاده می‌شوند. کابل لوز تیوب در برابر فشار و رطوبت استحکام بالایی دارند. در این کابل‌ها فیبر‌ درون یک لوله پلاستیکی یا روکش قرار می‌گیرد. در نصب کابل‌های لوز تیوب برای جلوگیری از وارد شدن فشار به فیبر، باید قطر لوله کمی بزرگتر در نظر گرفته شود

کابل کشی در شبکه فیبرنوری

کابل‌کشی؛ اولین گام اجرایی برای کشیدن فیبر نوری

پس از طراحی، نوبت به اجرا می‌رسد. کابل‌کشی اولین گام اجرایی برای کشیدن فیبر نوری به شمار می‌رود. کابل‌های ارزان قیمت بدون محافظ عرضه می‌شوند و به راحتی خم شده و بیشتر در معرض آسیب هستند. نوع دیگر کابل فیبر نوری دارای محافظ است که مقاومت بیشتری در برابر خم‌شدگی برای آن فراهم می‌کند؛ اما گران‌قیمت‌تر نیز می‌باشد. انواع کابل‌کشی فیبر نوری به دو دسته داخل ساختمان (Indoor) و خارج ساختمان (Outdoor) تقسیم‌بندی می‌شود. البته کابل‌کشی فیبر نوری در خارج ساختمان به دو شکل ذیل انجام می‌گیرد:

  • شکل کابل‌کشی زمینی فیبر نوری: کابل‌کشی فیبر نوری زمینی همانطور که از نامش پیداست در زیر زمین اجرا می‌شود. کابل‌کشی در زیر زمین با توجه به حساسیت کابل فیبر نوری نیازمند رعایت یکسری نکات است که از مهم ترین آن‌ها می‌توان به انتخاب درست کابل فیبر نوری مناسب این بستر اشاره کرد
  • کابل‌کشی هوایی فیبر نوری: کابل‌کشی هوایی فیبر نوری یکی دیگر از روش‌های نصب کابل فیبر نوری می‌باشد. در برخی مناطق به علت شرایط خاص جغرافیایی یا بافت محل امکان کابل‌کشی زمینی وجود ندارد. همچنین ممکن است امکانات و زیر ساخت کابل‌کشی هوایی موجود باشد که باعث کاهش هزینه فیبر کشی می‌شود. در این موارد و مشابه آن از کابل‌کشی هوایی فیبر نوری استفاده می‌کنیم

اولین گام برای کشیدن فیبر نوری

مراحل کابل‌کشی فیبر نوری

نکات لازم جهت کابل‌کشی فیبر نوری در استاندارد NECA/FOA 301-216 آورده شده‌اند. به دلیل حساسیت فیبر در کابل‌کشی فیبر نوری، لازم است نکات مهمی رعایت شوند؛ تا حدی که عدم رعایت آنها باعث کاهش راندمان ارتباط یا حتی قطعی کامل خواهد شد. برای کابل‌کشی فیبر نوری باید چندین مرحله طی شوند تا این کار بر اساس استاندارد و با دقت و کیفیت کافی انجام شوند. در ادامه به مراحل کابل‌کشی به عنوان اولین گام برای کشیدن فیبر نوری اشاره خواهیم کرد.

1. ایمنی نیروهای اجرایی؛ اولین گام برای کشیدن فیبر نوری

می‌توان گفت که اولین گام برای کشیدن فیبر نوری، تامین ایمنی نیروهای اجرایی است. در تمام کارهای فنی که نیروی کار با ابزار و تجهیزات خطرناک سر و کار دارند، ایمنی باید اولین مرحله از کار باشد؛ به عبارت دیگر، اول ایمنی بعد کار. هنگام کابل‌کشی فیبر نوری نیز قسمتی از کار در بالا یا زیر زمین انجام می‌شود که باید فرد کارگر ایمنی کاملی برای کار در این مناطق داشته باشد. در واقع این نواحی بسیار حادثه‌خیز هستند و می‌توانند برای جان نیروی اجرایی یک تهدید باشند. رعایت نکات ایمنی و استفاده از ابزارآلات تامین‌کننده ایمنی در سلامت کادر اجرایی بسیار مهم است.

2. حمل و تحویل کابل

برای حمل فیبر نوری تا محل پروژه باید سه مرحله شامل حمل و بارگیری به داخل ماشین، حمل توسط ماشین تا محل اجرا، پیاده کردن و حمل تا محل اجرا پروژه طی شود. باید مرحله بارگیری و پیاده سازی فیبر با دقت و توسط تجهیزات حمل مناسب انجام شود تا کوچکترین آسیبی به کابل‌ها وارد نشود. همچنین محکم کردن فیبر در ماشین حمل، پیاده سازی و حمل تا محل اجرا نیز باید توسط کادر اجرایی با دقت انجام گیرد تا از وارد شدن هر گونه ضربه به کابل‌ها خودداری شود. در نهایت باید محل نصب کابل فیبر نوری را با دقت بررسی کنید تا دچار مشکل و پارگی نشده باشد.

3. نقشه‌خوانی و تعیین مسیر کابل‌کشی

پیش از آغاز کابل‌کشی شبکه فیبر نوری و به منظور رفع موانع احتمالی در مسیر اجرای پروژه و همچنین آماده‌سازی کامل آن، لازم است نقشه تهیه‌شده توسط طراح شبکه فیبر نوری به طور دقیق مطالعه و مسیر کار با دقت بررسی شود.

4. بسترسازی کابل‌کشی فیبر نوری

بستر نصب کابل فیبرهای نوری به نوع مسیر زمینی، هوایی یا داخل ساختمان بستگی دارد. برای هر یک از این موارد باید بستری مناسب فراهم شود. در اولین گام برای کشیدن فیبر نوری و تایید بستر مناسب، باید مسیر یک‌بار بررسی شود تا قابل استفاده بودن آن مشخص گردد. چنانچه بستر کار نامناسب باشد، بسترسازی باید دوباره انجام شود.

5. نصب کابل فیبر نوری

نصب کابل فیبر نوری مطابق با پیشنهاد تولیدکننده کابل انجام می‌شود. در واقع کابل‌های موجود ویژگی‌های خاصی دارند و لازم است برای نصب آنها توضیحات تولیدکننده کابل مورد توجه قرار گیرد. در اولین گام برای جبران کوتاهی و جلوگیری از اتصال‌زنی کابل، باید طول مسیر لازم برای کشیدن فیبر نوری اندازه‌گیری شود. بهتر است کابل طی یک مرحله کشیده شود. به منظور اجرای درست کابل‌کشی و برطرف کردن موانع، لازم است مسیر به طور کامل بررسی شود.

شرکت برنا بستر مناسبی به منظور خدمات و فروش تجهیزات شبکه و فیبر نوری ایجاد کرده است.

اولین گام برای کشیدن فیبر نوری

انتخاب تجهیزات مناسب؛ اولین گام برای کشیدن فیبر نوری

در این مطلب به بررسی اولین گام برای کشیدن فیبر نوری پرداختیم. در واقع طراحی و اجرا ستون فقرات هر پروژه از جمله فیبر نوری را تشکیل می‌دهد. لازم است این مراحل به دقت طی شوند تا کاربر بتواند نهایت استفاده و لذت را از این فناوری جهان نوین ببرند.

شرکت انتقال امواج نوری برنا تولیدکننده و فروشنده انواع تجهیزات شبکه و فیبرنوری، تجهیزات مخابراتی و خدمات طراحی و اجرای پروژه‌های فیبر نوری در سراسر کشور است. ما در انتقال امواج نوری برنا با ارائه تجهیزات و خدمات باکیفیت، به شما کمک می‌کنیم تا اولین گام برای کشیدن فیبر نوری به خانه یا محل مورد نظر شما به بهترین شکل ممکن طی شود.

سوالات متداول

اولین گام برای کشیدن فیبر نوری چیست؟

طراحی و اجرا، اولین گام برای کشیدن فیبر نوری را تشکیل می‌دهند.

پارامترهای مهم در طراحی شبکه فیبر نوری چه مواردی هستند؟

مهم‌ترین پارامترها در هنگام طراحی شبکه فیبر نوری عبارتند از: انتخاب بستر ارتباطی شبکه دیتا، مسافت بین نقاط ارتباطی، سرعت مورد نیاز برای انتقال دیتا و انتخاب نوع کابل فیبر نوری.

کابل‌کشی شبکه فیبر نوری از چه مراحلی تشکیل می‌شود؟

تامین ایمنی نیروهای اجرایی، حمل و تحویل کابل، نقشه‌خوانی و تعیین مسیر کابل‌کشی، بسترسازی کابل‌کشی فیبر نوری و نصب کابل فیبر نوری، مراحل کابل‌کشی شبکه فیبر نوری را تشکیل می‌دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− 7 = 0