تفاوت کابل فیبر نوری خاکی، کانالی و هوایی

تفاوت‎های میان کابل‏‎های فیبر نوری مختلف

کابل‎های فیبر نوری دارای انواع بسیار زیادی هستند و هر یک از آن‎ها زیرمجموعه و همچنین کاربردهای خاص خود را دارند. اگر برای خرید کابل فیبر نوری اقدام کرده باشید، به احتمال فراوان با انواع مختلف آن مواجه شده‎اید. انواع این کابل‎ها باوجود شباهت‎ ظاهری، تفاوت‌های فراوانی دارند. برای مثال تفاوت کابل فیبر نوری خاکی، کانالی و هوایی در بسیاری از موارد مانند کاربرد، قیمت و همچنین تنوع قابل مشاهده است. در این مطلب نگاهی به‎ تفاوت کابل فیبر نوری خاکی، کانالی و هوایی می‎اندازیم.

کابل فیبر نوری چیست؟

علم و فناوری در دنیای امروز پیشرفت چشمگیری داشته است. برای مثال در گذشته شبکه‏‎ها از سیم و کابل بودند و برای ساخت آن‎‌ها از آلیاژ مس استفاده می‎شد. اما امروزه کابل‎هایی که به فناوری فیبر نوری مجهز هستند، جای آن‎ها در شبکه‎های قدیمی را گرفته‎اند. اگر بخواهیم به شکل خلاصه بگوییم، کابل فیبر نوری به منظور انتقال سیگنال‎ها استفاده می‏‎شود.

این کابل‎ها با استفاده فناوری پیشرفته‎ای به اسم فیبر نوری و همچنین به کمک رشته‏‎های خالص شیشه‎ای، فرآیند منتقل کردن داده‎ها در فواصل طولانی را به انجام می‎رسانند. کابل‎های فیبر نوری می‎توانند به طور همزمان سرعت اتصال ایده‎‏آلی را برای چندین کاربر به وجود بیاورند. کابل‎های فیبر نوری از یک فاکتور ویژه برای انتقال اطلاعات با بهترین سرعت استفاده می‎کنند که به آن بازتاب داخلی می‎گویند.

تفاوت کابل فیبر نوری خاکی، کانالی و هوایی

توضیحاتی در مورد تفاوت کابل فیبر نوری خاکی، کانالی و هوایی

تفاوت کابل فیبر نوری خاکی، کانالی و هوایی از چندین جهت قابل مشاهده است. برای مثال ساختار هر یک از کابل‎های فیبر نوری دارای تفاوت‎های زیادی با انواع دیگر است و در موضوع کاربرد نیز این کابل‎ها با هم تفاوت‎های محسوسی دارند. در ضمن قیمت و نوع نصب این کابل‎ها هم با هم متفاوت هستند. در ادامه موضوع تفاوت کابل فیبر نوری خاکی، کانالی و هوایی و همچنین اهمیت خرید انواع کابل درآپ را مورد بررسی قرار می‎دهیم.

1. تفاوت کابل‎های فیبر نوری از نظر فناوری

کابل‎های فیبر نوری خاکی به طور معمول در شبکه‏های بین شهری و زیرساخت در فاصله‎های طولانی استفاده می‎شوند و به طور مستقیم در درون خاک دفن می‎شوند. این نوع از کابل‎ها دارای یک محافظ استیل دندانه اره‎ای هستند که جنس آن از روکش پلیمری می‎باشد.

با توجه به نیاز کاربران، دیگر ساختارهای این مدل از کابل فیبر نوری قابل تولید است. کابل فیبر نوری خاکی به علت ساختمان خاصی که دارای آرمود است، می‎تواند به شکل دفن شده و در کانال‎هایی از کابل به کار گرفته شود. در نهایت زره یا آرمودی که در ساختمان کابل به کار رفته است، مانع از صدمه دیدن ساختمان داخلی کابل می‎شود.

یکی دیگر از انواع کابل‎های فیبر نوری، مدل کانالی است. کابل‎های فیبر نوری کانالی اکثرا در بین مرکزهای مخابراتی و شبکه‎های داخل شهری کاربرد دارند. این کابل‎ها به منظور برقراری ارتباط مناسب و بهتر بین مراکز مخابراتی مورد استفاده هستند. کابل‎های فیبر نوری کانالی مزایای بسیار زیادی دارند. برای مثال با توجه به استفاده از جاذب رطوبت، هیچ اثری از نفوذ رطوبت در درون این کابل‎ها دیده نمی‎‏شود. کابل فیبر نوری کانالی از تحمل کشش بسیار زیادی نیز برخوردار است. در ضمن جنس روکش این کابل‎ها از HDPE است و قابلیت استفاده در فضای باز را هم دارد و تفاوت کابل فیبر نوری خاکی، کانالی و هوایی در این زمینه کاملا مشهود است.

کابل فیبر نوری هوایی یکی از پرکاربردترین انواع کابل‎ فیبر نوری است که معمولا برای نصب در فضای باز و همچنین قرارگرفتن در فراز دکل‎ها مورد استفاده قرار می‎گیرد. با توجه به محیطی که این کابل‎ها در آن نصب می‎شوند، روش نصب کردن این نوع از کابل‎ها آسان است، به دلیل این که می‎توان از دکل‎های هوایی برای نصب کابل فیبر نوری هوایی استفاده کرد. این کار باعث صرفه‎جویی در هزینه ساخت و ساز و همچنین کاهش زمان نصب نیز می‎شود.

تفاوت کابل فیبر نوری خاکی، کانالی و هوایی

2. تفاوت کابل‎های فیبر نوری خاکی، کانالی و هوایی از نظر تنوع

اگر قصد خرید کابل فیبر نوری را داشته باشید، باید با تنوع و تفاوت‎هایی که این کابل‌ها دارند آَشنا شوید. تفاوت کابل فیبر نوری خاکی، کانالی و هوایی را می‎توان در انواع آن‎ها هم مشاهده کرد. برای مثال فیبرهای نوری هوایی با توجه به نیاز کاربران و همچنین نوع پروژه‏های شهری می‏توانند در انواع بسیار گوناگون و استاندارد تولید شوند.

چند مورد از انواع کابل فیبر نوری خاکی عبارت‎اند از:

  • کابل فیبر نوری ژله فیلد خاکی
  • کابل فیبر نوری خشک خاکی
  • کابل فیبر نوری خاکی آرمود

برخی از انواع کابل‎های فیبر نوری کانالی به شرح زیر هستند:

  • کابل فیبر نوری فیلد کانالی
  • کابل فیبر نوری خشک کانالی
  • کابل فیبر نوری کانالی فیگورات

برای معرفی برخی از انواع کابل فیبر نوری هوایی می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کابل فیبر نوری هوایی ADSS
  • کابل فیبر نوری هوایی سیمی
  • کابل فیبر نوری هوایی لوزتیوب معمولی

تفاوت کابل فیبر نوری خاکی، کانالی و هوایی

3. تفاوت کابل فیبر نوری خاکی، کانالی و هوایی از نظر کاربرد

همانطور که اشاره شد هر یک از انواع مختلف کابل‎های فیبر نوری دارای کاربردهای متعددی هستند و در موارد مختلفی از آن‎ها استفاده می‎شود. برای مثال از کابل فیبر نوری خاکی در ارتباطات بین شهری، مخابراتی، صنعتی، رادیویی، حمل و نقل، شبکه انتقال اطلاعات، کابل‎کشی اینترنتی برای شهرها و روستاها و همچنین صنایع نفت و گاز استفاده می‎شود.

کابل‎های فیبر نوری کانالی نیز علاوه بر مزایا و انواع گوناگونی که دارند، دارای کاربردهای متعددی هستند. از جمله این کاربردها می‎توان به استفاده در محیط‌های صنعتی، فضای بیرونی ساختمان، زیرساخت شبکه اینترنتی و محلی (LAN)، سیستم ارتباط میان شهرها و همچنین مخابرات اشاره کرد.

کابل‎های فیبر نوری هوایی نیز مانند کابل‎های خاکی و کانالی دارای کاربردهای متنوعی هستند. از ارتباطات تلفنی، شبکه انتقال داده، شبکه‎های کامپیوتری و سیستم مخابراتی می‎توان به عنوان برخی از مهم‏ترین کاربردهای کابل فیبر نوری هوایی نام برد.

تفاوت کابل فیبر نوری خاکی، کانالی و هوایی

شرکت انتقال امواج نوری برنا؛ مرجع برتر فروش کابل فیبر نوری

مجموعه انتقال امواج نوری برنا با سال‏ها تجربه و اعتبار در زمینه فروش تجهیزات فیبر نوری مانند انواع کابل‎ها، آماده ارائه بهترین خدمات به مشتریان خود است. با خرید از مجموعه ما از مزایایی مانند قیمت مناسب، ارسال سریع، مشاوره کارشناسان و همچنین کیفیت بالای محصولات بهره‎مند می‌شوید.

خدمات و فروش تجهیزات فیبرنوری در مجموعه برنا با کیفیت مناسب در خدمت شماست.

سوالات متداول

برای حفظ ایمنی در زمان نصب کابل فیبر نوری چه کاری باید انجام داد؟

برای اینکه خطرات و مشکلات ناشی از تصادف در محل نصب کابل را به حداقل برسانید، قوانین مربوط به تنظیم علائم هشداردهنده، محافظ چاله، سد معبر و محافظ مخروط‎ها را به درستی رعایت کنید.

منظور از قطب بن‏بست در کابل فیبر نوری هوایی چیست؟

قطب بن بست در کابل فیبر نوری هوایی درواقع قطبی است که مسنجر از جنس فولاد و یا کابل هوایی خودتکیه‏ گاه بر روی آن نصب می‎شود و یک بن بست را به وجود می‎آورد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 − = 2