تفاوت کور های کابل فیبر نوری

فیبرهای نوری با کور های مختلف تولید می‌شوند

تفاوت کور های کابل فیبر نوری موضوعی است که ذهن بسیاری از افرادی که قصد فعالیت در زمینه فیبرهای نوری دارند را درگیر کرده است. کابل فیبر نوری سینگل مود یا همان تک حالته از تارهای نازکی در مقایسه با کابل فیبر نوری مالتی مود یا چند حالته برخوردار است. از این کابل‎ها به منظور منتقل کردن داده در فواصل طولانی استفاده می‎کنند.

تفاوت کور های کابل فیبر نوری تنها به ضخامت آن‎ها خلاصه نمی‎شود و موارد دیگری مثل هزینه نگهداری، کاربرد، وزن و … نیز تفاوت‏های این کابل‎‌ها را تشکیل می‎دهند. برای اطلاعات بیشتر در زمینه کور های کابل فیبر نوری، این مطلب را از دست ندهید.

کابل فیبرنوری

منظور از کابل فیبر نوری چیست؟

کابل فیبر نوری یکی از مهم‎ترین تجهیزات فیبر نوری به شمار می‎آید. این نوع از کابل‎ها برای انتقال داده بین تجهیزات گوناگون مورد استفاده قرار می‎گیرند. در داخل کابل‎های فیبر نوری رشته‎های نازک از جنس شیشه وجود دارند که نور را انتقال می‎دهند. انتقال اطلاعات در این مدل از کابل‎ها درواقع به وسیله نوری گذرا از درون رشته‎های بسیار نازک به انجام می‎رسد.

کابل فیبر نوری در مقایسه با مدل‎های سنتی کابل کیفیت بسیار بهتری در ارائه سرعت و پهنای باند در انتقال اطلاعات دارد و انقلابی عظیمی در این زمینه ایجاد کرده است. از این رو در شبکه‎های گسترده که حجم بسیار زیادی از اطلاعات باید در کوتاه‎ترین زمان انتقال داده شوند، از کابل‎های فیبر نوری استفاده می‎شود. کابل‎های فیبر نوری دارای کورهای مختلفی هستند که هر یک از آن‎ها خصوصیات خاص خود را دارند و در زمینه‎های مختلفی از آن‎ها استفاده می‎شوند.

تفاوت کور های کابل فیبر نوری

نکاتی در مورد تفاوت کور های کابل فیبر نوری

رشته‎هایی شیشه‎ای که در داخل کابل‎های فیبر نوری قرار دارند، کمی از موهای انسان ضخیم‎‌تر هستند. کور core)) به مرکز یا هسته هر رشته گفته می‎شود. کورها فراهم‎کننده مسیر برای حرکت نور در کابل فیبر نوری هستند.

کابل‎های فیبر نوری از 2 کور، 4 کور، 8 کور، 12 کور، 24 کور، 48 کور و … تشکیل شده‎اند. تفاوت کور های کابل فیبر نوری در موارد مختلفی قابل مشاهده است. برای مثال کابل فیبر نوری 12 کور وزن سنگین‎تری نسبت به کابل فیبر نوری 4 کور دارد. در ادامه به موضوع تفاوت کور های کابل فیبر نوری و همچنین خرید انواع کابل درآپ ‎می‎پردازیم.

1. کابل فیبر نوری 2 کور

کابل‎ فیبر نوری 2 کور یکی از پرکاربردترین و سبک‎ترین انواع این کابل‎ها به شمار می‎‌آید. این کابل‎ها قابلیت استفاده در فضای باز و بسته را دارد و در موارد گوناگونی از آن استفاده می‏شود. این کابل‎ها در واقع دارای 2 کور هسته فیبر نوری هستند و جنس آن‎ها از روکش LSZH که فاقد هالوژن می‎باشد. کابل فیبر نوری 2 کور یک گزینه ایده‎آل برای برقرارکردن ارتباط میان واحدها و نقطه ورودی ساختمان است. این مدل از کابل فیبر نوری با نام دراپ ساختمانی نیز شناخته می‏شود.

مزایای کابل فیبر نوری 2 کور عبارتند از:

  • گزینه مطلوب برای شبکه FTTX و همچنین نصب هوایی
  • جنس عالی و مقاومت بالا
  • وزن سبک
  • دارای نیروی کششی بسیار بالا
  • نگهداری ساده

2. کابل فیبر نوری 4 کور

کابل‌ فیبر نوری 4 کور به وسیله شرکت‏های بسیاری تولید می‎شود و از 4 هسته فیبر نوری برخوردار است. این نوع کابل‎ها قابلیت منتقل کردن اطلاعات با سرعت عالی و اطمینان بالا را دارند. کابل فیبر نوری 4 کور از خالص‌‎ترین فیبرهای شیشه‎ای ساخته شده است و از اتلاف نور نیز جلوگیری می‎کند.

تفاوت کور های کابل فیبر نوری در موارد مختلفی قابل مشاهده است، برای مثال کابل فیبر نوری 4 کور برخلاف 2 کور فقط در محیط‎های اوت دور یا همان فضاهای بیرونی استفاده می‎شود، اما کابل‎های فیبر نوری 2 کور هم در فضای داخل و هم در فضای بیرون قابلیت استفاده دارند.

از کاربردهای ویژه کابل فیبر نوری 4 کور می‎توان به شبکه راه‎آهن و مترو، رادیو، تلویزیون، ارتباطات نیروگاه و همچنین اتصال برج مخابراتی سلولی اشاره کرد. این کابل‎ها از مزایای بسیار زیادی هم برخوردار هستند که برای مثال می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای 4 هسته جداگانه برای 4 راه جداگانه ارتباطی
  • پیشگیری از نشت سیگنال با برخورداری از پوشش دی الکتریک
  • مقاومت مناسب در مقابل رطوبت زیاد و اشعه ماورای بنفش خورشید
  • وزن سبک
  • نصب سریع و آسان

3. کابل فیبر نوری 8 کور

یکی دیگر از انواع کابل‌های فیبر نوری کابل 8 کور است که کاربردهای بسیار زیادی دارد. اگر قصد خرید انواع کابل فیبر نوری را دارید، این نوع از کابل‎ هم می‎تواند گزینه خوبی باشد. کابل‎های فیبر نوری 8 کور مانند دیگر کابل‎ها از دو نوع سینگل مود و مالتی مود برخوردار است. برای مثال کابل‎های فیبر نوری سینگل مود یا تک حالته 8 کور یک هسته مرکزی دارند که نام آن مغزی است. این هسته در این نوع از کابل‌ها قطری معادل 9 الی 10 میکرون دارد.

زمانی که در کابل‎های فیبر نوری 8 کور نور از طرف لیزر به سمت کور یا هسته حرکت می‎کند، مشکلات پراکندگی و انعکاس آن کاهش می‎یابد. بنابراین می‎توان نتیجه گرفت که مدت زمان انتقال اطلاعات در این کابل‎ها مناسب و ایده‎آل است. علاوه بر این کابل‎های فیبر نوری 8 کور مزایای خاص دیگری هم دارند.

مزایای کابل‎های 8 کور به شرح زیر هستند:

  • از بین بردن نویزها
  • پهنای باند بسیار عالی و افت پایین
  • کم بودن هزینه نگهداری
  • وزن مناسب و قابلیت انعطاف‎پذیری بالا
  • قابلیت استفاده در فاصله‎های طولانی
  • مصرف برق کم
  • قابلیت مقاومت در برابر آتش‎سوزی

4. کابل فیبر نوری 12 کور

کابل 12 کور فیبر نوری از بهترین کابل‎های فیبر نوری به شمار می‎آید. این مدل از کابل‎ها بیشتر در بین مراکز مخابراتی و همچنین شبکه‏های درون شهری استفاده می‎شود. این کابل‎ها قابلیت برقراری ارتباط میان مراکز مخابراتی تا ترمینال نوری در سیستم FTTH و همچنین پست‌های FTTH را دارند. برای اینکه کابل‎های فیبر نوری 12 کور در مقابل رطوبت مقاومت بالایی داشته باشند، در تولید آن‎ها جاذب رطوبت به کار رفته است.

مزایای کابل فیبر نوری 12 کور عبارتند از:

  • مقاومت بالا در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید
  • ضد آب و رطوبت
  • قابل استفاده در داکت‎ها
  • قابلیت اتصال ساده و سریع با پیگ تیل
  • برخورداری از غلاف فلزی منعطف
  • دارای لوله مرکزی منعطف

انواع کابل فیبرنوری

خرید انواع کابل فیبر نوری از مجموعه شرکت انتقال امواج نوری برنا

مجموعه انتقال امواج نوری برنا یکی از برترین شرکت‎های کشور در زمینه فروش تجهیزات فیبر نوری است و خدمات خود را با بهترین کیفیت ارائه می‎کند. تمامی محصولات مجموعه ما ضمانت کیفیت دارند و با قیمت رقابتی به فروش می‎رسند. برای مشاهده و خرید انواع کابل‎ها و دیگر تجهیزات فیبر نوری می‌توانید از طریق دسته‌بندی، محصولات مورد نیاز خود را انتخاب و خریداری کنید.

سوالات متداول

موارد استفاده کابل‎های فیبر نوری کدام‎ موارد هستند؟

کابل‎های فیبر نوری در مواردی مانند شبکه کامپیوتری، اینترنتی، تلفن شهری، بین شهری و … مورد استفاده قرار می‎گیرند.

در زمان خرید کابل فیبر نوری به چه مواردی دقت کنیم؟

در زمان تهیه تجهیزات فیبر نوری مثل کابل باید به مواردی مانند سرعت شبکه، عایق بیرونی کابل، جنس کابل، نوع اتصال‌دهنده و فاصله مورد نظر دقت داشته باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 + = 13