عملیات فیوژن کاری

عملیات فیوژن کاری؛ یکی از مهم‌ترین مراحل راه‌اندازی شبکه فیبر نوری

فیبر نوری یکی از جدیدترین فناوری های ارتباطی است که در طی سالیان گذشته تحولات فراوانی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به وجود آورده است. پروژه‌های فیبر نوری، پروژه‌هایی نسبتا پیچیده هستند. به همین خاطر لازم است تا با دقت بالایی اجرا شوند. یکی از مهم‌ترین مراحل در انجام پروژه‌های فیبر نوری، عملیات فیوژن کاری یا فرایند جوش فیبر نوری است. استفاده از تجهیزات مرغوب می‌تواند در کیفیت انتقال داده‌های شبکه فیبر نوری نقش مهمی داشته باشد. در این مطلب قصد داریم به معرفی عملیات فیوژن کاری بپردازیم.

عملیات فیوژن کاری

عملیات فیوژن کاری فیبر نوری چیست؟

منظور از عملیات فیوژن کاری در فیبر نوری، فرآیند اتصال دو قطعه فیبر نوری با استفاده از یک دستگاه جوش مخصوص است. به این کار جوشکاری فیبر نوری نیز گفته می‌شود. به عبارت دیگر، عملیات فیوژن کاری، فرآیندی است که در آن دو فیبر به شکل دائم به یکدیگر اتصال داده می‌شوند. باید اشاره کرد که عملیات فیوژن کاری بر عکس فرایند کانکتورهای نوری است که برای تنظیم مجدد در پنل‌های اتصال متقاطع مورد استفاده قرار می‌گیرند. عملیات فیوژن کاری یک فرآیند دقیق است که با ذوب کردن انتهای دو قطعه فیبر نوری، میان آنها یک اتصال دایمی برقرار می‌کند.

در ابتدای عملیات فیوژن کاری، انتهای قطعات فیبر نوری تمیزکاری و صاف می‌شود تا تماس بهتری بین آنها برقرار شود. سپس قطعات فیبر نوری در دستگاه جوشکاری قرار داده می‌شوند. در ادامه، انتهای فیبرها به وسیله‌ یک الکترود و با استفاده از قوس الکتریکی به هم متصل می‌شوند. در این فرآیند، قوس الکتریکی حرارت زیادی در انتهای فیبرها ایجاد می‌کند و با ذوب کردن ناحیه‌ای از فیبرها، اتصال دایمی برقرار می‌شود.

لازم به ذکر است که عملیات فیوژن کاری اهمیت زیادی دارد؛ چرا که اتصالات فیبر نوری باید بسیار دقیق و با فاصله کمی از یکدیگر قرار داشته باشند. این دقت باعث می‌شود تا افت انتقال نور کاهش پیدا کند و سیگنال‌ها به صورت صحیح از یک قطعه فیبر به قطعه دیگر منتقل شوند. معمولا از این فرآیند برای اتصال قطعات فیبر نوری در شبکه‌های ارتباطات نوری، شبکه‌های تلفن همراه، اینترنت با سرعت بالا و دیگر کاربردها استفاده می‌شود. برای خرید انواع دستگاه فیوژن می‌توانید با مراجعه به وبسایت شرکت انتقال امواج نوری برنا، مدل مورد نظر خود را با بالاترین کیفیت و قیمت کاملا رقابتی انتخاب کنید.

دستگاه فیوژن فیبر نوری اسکای کام T-208

کاربرد عملیات فیوژن کاری فیبر نوری

عملیات فیوژن کاری فیبر نوری در صنایع مختلفی همچون ارتباطات نوری، شبکه‌های انتقال داده، شبکه‌های سیار، زیرساخت‌های اینترنت، تلویزیون‌های کابلی و شمار دیگری از دستگاه‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حوزه ارتباطات نوری، عملیات فیوژن کاری فیبر نوری به منظور اتصال فیبرهای نوری به یکدیگر جهت انتقال اطلاعات با سرعت بالا استفاده می‌شود. این فناوری به شرکت‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطات امکان می‌دهد تا برای انتقال داده‌ها و صدا به طور مطمئن و با سرعت بالا، بتوانند شبکه‌های بزرگی ایجاد کنند.

روش عملیات فیوژن کاری

همانطور که اشاره شد، عملیات فیوژن کاری فیبر نوری، اتصالات دایمی و با کیفیت بالا ایجاد می‌کند. این اتصالات نقش مهمی در انتقال سریع اطلاعات بر عهده دارند؛ تا جایی که سرعت انتقال اطلاعات را بالا می‌برند و اتلاف سیگنال را به کمترین میزان ممکن می‌رسانند. مراحل عملیات فیوژن کاری به صورت زیر است:

  • آماده‌سازی فیبرها: ابتدا قسمت‌هایی از فیبرهای نوری که باید به یکدیگر وصل شوند، آماده‌ می‌شوند. این فرایند شامل برش دادن فیبرها به طول مورد نیاز و تمیزکاری سطح آنها از هرگونه گرد و غبار و روغن است
  • قرار دادن فیبرها در دستگاه فیوژن: فیبرها در دستگاه فیوژن قرار می‌گیرند. این دستگاه شامل دو واحد و هر یک دارای یک الکترود است و فیبرها میان این دو الکترود قرار می‌گیرند. سپس اپراتور دستگاه را تنظیم می‌کند. تنظیمات دستگاه فیوژن باید به درستی انجام شوند. این تنظیمات شامل مواردی همچون دما، زمان، فشار و نوع اتصال است. لازم به ذکر است که این تنظیمات بسته به نوع فیبرها و الزامات مربوطه، می‌توانند متفاوت باشند
  • اجرای فرایند فیوژن: پس از اعمال تنظیمات مورد نظر، دستگاه فیوژن شروع به انجام عملیات می‌کند. بدین ترتیب،‌ الکترودها روی فیبرها به طور همزمان گرما و فشار اعمال می‌کنند. گرما باعث ذوب شدن دو طرف فیبرها می‌شود و فشار نیز اتصال دائمی آنها را به همراه خواهد داشت‌
  • خنک شدن و تثبیت اتصال: پس از پایان عملیات فیوژن کاری، فیبرها آرام‌آرام خنک می‌شوند تا اتصال به طور کامل تثبیت شود. این مرحله بسیار مهم است؛ چرا که فیبرها باید در موقعیت صحیح و با دقت نسبت به یکدیگر قرار داشته باشند
  • بررسی کیفیت اتصال: این مرحله مستلزم بررسی عملکرد نوری و نیز اندازه ضخامت هسته فیبرها است. در صورت لزوم، این فرآیند می‌تواند یکبار دیگر نیز انجام شود تا مطمئن شویم یک اتصال باکیفیت در اختیار داریم

دستگاه فیوژن فیبر نوری اسکای کام T-308X

بررسی کیفیت اتصال فیوژن فیبر نوری

برای بررسی کیفیت عملیات اتصال فیوژن فیبر نوری، روش‌های مختلفی وجود دارد. اولین روش، بررسی ضریب انعکاس نام دارد. با استفاده از دستگاه‌های اندازه‌گیری ضریب بازتاب مانند بازتاب‌سنج نوری در حوزه زمان یا اصطلاحا OTDR می‌توان با ارسال نور به فیبرها و اندازه‌گیری بازتاب نور حاصل از اتصال، ضریب بازتاب را بررسی کرد. حال اگر کیفیت اتصال بالا باشد، بازتاب نور کم و ضریب بازتاب نیز کمتر خواهد بود.

به طور کلی توصیه می‌شود برای بررسی کیفیت اتصال فیوژن فیبر نوری، از تجهیزات اندازه‌گیری مخصوص و فنی‌ کالیبره‌شده استفاده شود. همچنین در صورت دریافت نتایج نامطلوب، اتصالات ضعیف باید تعویض شوند تا نرخ تلفات انتقال داده‌ها به کمترین میزان ممکن برسد. سایر روش‌های بررسی کیفیت اتصال عملیات فیوژن کاری عبارتند از:

  • روش بررسی افت انتقال: با استفاده از دستگاه‌های اندازه‌گیری افت انتقال نور است که می‌توانید از طریق اندازه‌گیری قدرت سیگنال قبل و بعد از اتصال، افت انتقال در اتصال را بررسی کنید. اتصال با کیفیت بالا افت انتقال کمتری خواهد داشت
  • روش بررسی ضریب انعکاس پراکندگی: با استفاده از دستگاه‌های اندازه‌گیری ضریب انعکاس پراکندگی مانند OLTS مخفف (Optical Loss Test Set)، می‌توانید از طریق ارسال نور با توان مشخص و اندازه‌گیری توان در اتصال، ضریب انعکاس پراکندگی را بررسی کنید. اتصال با کیفیت بالا دارای ضریب انعکاس پراکندگی کمتری خواهد بود
  • روش استفاده از تجهیزات تست مخصوص: برای تست و اندازه‌گیری فیبر نوری از تجهیزات مخصوص استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها جهت بررسی کیفیت اتصال فیوژن فیبر نوری طراحی شده‌اند و می‌توانند ضریب انعکاس، افت انتقال، ضریب انعکاس پراکندگی و سایر پارامترهای مربوطه را با دقت بالایی اندازه‌گیری کنند

عملیات فیوژن کاری

عملیات فیوژن کاری، نیازمند استفاده از بهترین تجهیزات است

در این مطلب به بررسی عملیات بسیار مهم فیوژن کاری در شبکه فیبر نوری پرداختیم. در واقع این عملیات با هدف پایین آوردن سطح پراکندگی و بازتاب نور در طول کابل فیبر نوری انجام می‌شود. برای انجام این کار معمولا از دستگاه فیوژن فیبر نوری استفاده می‌شود که توسط گرمای حاصل از قوس الکتریکی، فیبرهای نوری را به یکدیگر متصل می‌کند.

شرکت انتقال امواج نوری برنا یک شرکت تولیدی/پیمانکاری، مجری و ارائه‌دهنده خدمات مهندسی در زمینه مخابرات و ارتباطات شبکه های کامپیوتری و حفاظتی است. ما در انتقال امواج نوری برنا با رعایت الزامات و نیازمندی‌های سیستم‌ها، انواع تجهیزات پروژه‌های فیبر نوری از جمله دستگاه عملیات فیوژن کاری را با کیفیت بالا و قیمت مناسب عرضه می‌کنیم.

سوالات متداول

منظور از عملیات فیوژن فیبر نوری چیست؟

به فرآیند اتصال دو قطعه فیبر نوری، عملیات فیوژن فیبر نوری نام دارد که با استفاده از یک دستگاه جوش مخصوص انجام می‌شود.

عملیات فیوژن‌کاری از چه مراحلی تشکیل شده است؟

مراحل عملیات فیوژن کاری عبارتند از: آماده‌سازی فیبرها، قرار دادن فیبرها در دستگاه فیوژن، اجرای فرایند فیوژن، خنک شدن و تثبیت اتصال و بررسی کیفیت اتصال.

برای بررسی کیفیت اتصال فیوژن فیبر نوری از چه روش‌هایی استفاده می‌شود؟

بررسی افت انتقال، بررسی ضریب انعکاس پراکندگی و استفاده از تجهیزات تست مخصوص از روش‌های رایج برای بررسی کیفیت اتصال فیوژن هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


8 − 8 =