نحوه اتصال فیبر نوری به شبکه

شبکه فیبر نوری؛ راه دسترسی به اینترنت فوق سریع

کابل‌های فیبر نوری نوعی شبکه ارتباطی را ایجاد می‌کنند که به جای سیگنال‌های الکتریکی از سیگنال‌های نوری در آن استفاده می‌شود. در این فناوری نور وظیفه انتقال داده را بر عهده دارد و دسترسی شما به اینترنت را ایجاد می‌کند. این فیبرهای نازک و شیشه‌ای داده‌ها را با سرعت نور جابجا می‌کنند و به این ترتیب در مقایسه با کابل‌های فلزی یک روش اتصال سریع‌تر و قابل اعتماد‌تر هستند. این کابل‌ها از مدت‌ها پیش برای اتصال سرورها و مراکز داده استفاده می‌شدند و امروز می‌توانید از منازل نیز به آن‌ها متصل شوید. در این مطلب با نحوه اتصال فیبر نوری به شبکه و ویژگی‌های آن آشنا می‌شویم.

شبکه فیبر نوری

شبکه فیبر نوری چگونه کار می‌کند؟

اگر از بپرسید ” فیبر نوری چیست “، می‌توانیم آن را به عنوان ساختار ارتباطی دنیای امروزی توصیف کرد. در حال حاضر اتصال سرور‌ها، مراکز داده و اینترنت جهانی به فیبر نوری ممکن شده است. در بسیاری از موارد کابل‌های فیبر نوری کوچک به صورت دسته‌ای و از شبکه اصلی جدا می‌شوند. این کابل‌ها با گذر از مسیرهای زیرزمینی و هوایی اتصال منازل و واحدهای تجاری و صنعتی به اینترنت را ممکن می‌سازند. معمولا نصب و راه‌اندازی کابل‌های فیبر نوری توسط شرکت‌های ارتباطی و مخابراتی یا ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی انجام می‌شود.

این کابل‌ها در انتهای خطوط به یک جعبه کوچک به نام ترمینال شبکه نوری (ONT) متصل می‌شوند. این ترمینال وظیفه تبدیل سیگنال‌های نوری به سیگنال‌های الکتریکی را بر عهده دارد. به این ترتیب شما می‌توانید اطلاعات را با استفاده از تجهیزات الکترونیکی دریافت کنید. معمولا اطلاعات از ONT به صورت بی‌سیم به روتر یا مودم ارسال می‌شود و در نهایت به تجهیزات الکترونیکی گوناگون می‌رسد. این خط ارتباطی دسترسی شما به اینترنت سریع با کمک فیبر نوری را ممکن می‌کند. البته برای بهره‌مندی از قابلیت‌های آن نیازمند ” خرید تجهیزات شبکه و فیبر نوری ” هستید.

تجهیزات شبکه نوری

معرفی اجزای مختلف شبکه فیبر نوری

به طور کلی سیستم‌های مدرن ارتباطی فیبر نوری شامل فرستنده‌های نوری برای تبدیل سیگنال‌های الکتریکی به سیگنال‌های نوری، کابل‌های فیبر نوری برای انتقال سیگنال‌های نوری، تقویت‌کننده‌های نوری و دریافت‌کننده‌های نوری برای تبدیل سیگنال‌های نوری به سیگنال‌های الکتریکی هستند. اجرای این شبکه و ” هزینه فیبر نوری خارج ساختمان ” به پارامترهای گوناگون بستگی دارد. در ادامه با هرکدام از این موارد آشنا می‌شویم.

1. فرستنده‌های نوری

فرستنده‌های نوری سیگنال‌های الکتریکی را به نور تبدیل می‌کنند. متداول‌ترین نوع این فرستنده‌ها دیود‌های نوری (LED) و دیودهای لیزری هستند. فرستنده‌های نوری باید سبک، کوچک، کارآمد و قابل اعتماد باشند. این فرستنده‌ها باید بتوانند نور را با طول موج و فرکانس‌های مختلف منتشر کنند.

2. گیرنده‌های نوری

مهمترین بخش گیرنده‌های دیجیتال ردیاب‌های نوری است. این بخش با استفاده از پدیده فتوالکتریک نور را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند. ردیاب‌های نوری معمول که در حوزه ارتباطات استفاده می‌شوند از آرسنید گالیم ایندیم ساخته شده‌اند. این ردیاب‌ها معمولا یک فتودیود نیمه‌هادی و مجهز به تقویت‌کننده هستند که سیگنال‌های نوری دریافتی را به سیگنال‌های الکتریکی مناسب تبدیل می‌کنند.

3. کابل‌های فیبر نوری

کابل‌های فیبر نوری از یک هسته، روکش و بافر (لایه محافظ خارجی) تشکیل می‌شوند. روکش فیبر نوری به روش بازتاب داخلی موجب هدایت سیگنال‌های نوری در داخل کابل می‌شود. معمولا مرکز و روکش کابل‌ها با شیشه سیلیکا بسیار باکیفیت ساخته می‌شود، اما نمونه‌های پلاستیکی آن نیز وجود دارد. اتصال دو فیبر نوری با روش فیوژن یا اتصال مکانیکی انجام می‌شود؛ این فرایند برای تراز کردن هسته‌های فیبر با دقت میکروسکوپی صورت می‌گیرد.

4. تقویت‌کننده‌های سیگنال

به طور کلی محدودیت مسافت انتقال داده‌ در شبکه فیبر نوری به دلیل ضعیف شدن فیبر و اعوجاج پدید می‌آید. شما می‌توانید با استفاده از تقویت‌کننده‌های نوری این مشکلات را از بین ببرید. این تقویت‌کننده‌ها سیگنال نوری را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کنند و پس از تقویت، مجدد به صورت سیگنال نوری در طول کابل انتشار می‌دهند. تقویت‌کننده‌های نوری نیز بدون نیاز به تبدیل سیگنال‌های نوری به الکتریکی و بازتبدیل مجدد آن‌ به تقویت سیگنال‌های نوری کمک می‌کنند.

شیکه فیبرنوری

شبکه فیبر نوری نیاز اساسی دنیای مدرن است

پیشرفت‌های گسترده در حوزه تکنولوژی فیبر نوری باعث شده است تا آینده این فناوری بسیار روشن باشد. به باور کارشناسان با افزایش سرعت شبکه اینترنت شاهد تغییر الگوی زندگی افراد و تمایل بیشتر آن‌ها به دورکاری، یادگیری آنلاین و استفاده از دنیای واقعیت مجازی هستیم. در این بین کابل‌های فیبر نوری نیاز نسل جدید به اینترنت سریع و بدون تاخیر را برآورده می‌کنند. اینترنت اشیا (IoT)، خانه‌های هوشمند و … نیازمند دسترسی به اینترنت بسیار سریع هستند. ” شرکت برنا ” ارائه‌دهنده انواع سیستم‌های مخابراتی، ارتباطی و حفاظتی مبتنی بر IP است و در زمینه اجرای پروژه‌های فیبر نوری نیز فعالیت دارد. شما می‌توانید برای بهره‌مندی از خدمات متنوع شرکت با همکاران ما در این مجموعه تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا شبکه فیبری از وای‌فای بهتر است؟

شبکه فیبر نوری سرعت بسیار بیشتری از شبکه وایرلس دارد.

اینترنت فیبر نوری منازل چگونه متصل می‌شود؟

پس از ثبت درخواست یک تکنسین برای نصب ترمینال شبکه نوری (ONT) در خارج یا داخل خانه شما مراجعه می‌کند. در ادامه با استفاده از کابل و اتصالات، سیستم‌ها به فیبرهای نوری متصل می‌شوند. پس از آن شما می‌توانید با استفاده از روتر شبکه فیبر نوری به اینترنت بسیار سریع متصل شوید.

کابل‌های فیبر نوری در چه عمقی از زمین قرار دارند؟

عمق کابل‌های فیبر نوری به نسبت شرایط هر منطقه متفاوت است و به عمقی که هر سال در فصل سرما زمین یخ می‌زند، بستگی دارد. معمولا کابل‌های فیبر نوری در عمیق 77 سانتی‌متری قرار دارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


6 + 8 =